Een brug te ver …

27Sep07

 Lange Wapper” in misdaad journalistiek

langewapper5.jpg

De Antwerpse “Lange Wapper” is een mythische plaaggeest die in de late middeleeuwen, de 16° eeuw, nabij de Schelde ontsproot. Hij doolt liefst langs de mistige oevers. Hij is een reus of zo klein als een kind. Hij is een vieze tist die ongewenste seksuele activiteiten met vrouwen niet schuwt en gerust een “borstenfreak”” mag heten. Hij brengt de kleintjes aan het schrikken en verdwijnt met een diabolische lach in het niets. Kortom, Freud had één van zijn psychiatrische syndromen kunnen vernoemen naar onze volkse kwelduivel.

wapper2.jpg

Parlementaire onderzoekscommissie.

Lange Wapper kreeg aan het Steenplein het standbeeld dat hij verdient. Met de benen wijd open, zijn edele delen als een macho in zijn broek spannend, tergend op de kleine verschrikte Antwerpenaars neerkijkend. Willy Vandersteen vereeuwigde hem in het Suske en Wiske album “De Zwarte Madam”. Een van zijn eerste en beste. Pure nostalgie voor alle vijftig plussers.

Deze schelm die het liefst achter duistere hoekjes zijn slachtoffers opwacht is dan ook de gedroomde figuur om zijn naam te geven aan een hedendaags project dat bulkt van de duistere vriendjespolitiek,  corruptie, al gevoerde en nog te voeren processen, verdwenen geld en machtswaanzin. Volgens de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel” (BAM): “Een monument waar Antwerpen fier op kan zijn”, namelijk de “Lange Wapper brug” over de Schelde. De zelf geproclameerde “Metropool” waardig…

Al lang werd dit plan voor een Oosterweel verbinding en brug gewantrouwd door iedereen die zijn ogen niet op zijn rug heeft staan. Het gaat om enorme bedragen. Zo rond de drie miljard €. Twee jaar geleden nog “maar” 1,34 miljard. Het leven wordt duurder… Tel uit je winst. Het betreft tevens een urbanistische en architecturale ingreep die de skyline van Antwerpen zal domineren. Het is de “De Morgen” journalist Douglas De Coninck die eerst in “Humo” en nu in de krant schoten voor de boeg lost. Het gaat dan ook om een monument van een crimineel dossier. Het is gepast dat een vooral als misdaad journalist bekend geworden Douglas De Coninck zijn zinnen er op zet. Hij kreeg dan ook recente “geheime afspraken tussen bouwheer BAM en aannemer “Noriant” in handen. Terecht “Exclusief” geheten. (DM van 22.10.07.) En die alle contractuele wetten in zake mededinging en afspraken tussen opdrachtgevers en aannemers tarten. Zelfs een leek ziet het, dat wordt voer voor een openbare aanklager.

De lijken beginnen met bosjes uit de kast te vallen. Het is een Vlaamse aangelegenheid en het zijn Kathleen Van Bremt (SP.A) en Dirk Van Mechelen (Open VLD) die moeten ingrijpen. Vlaams Parlementslid Rudy Daems (Groen!) is duidelijk: “Als blijkt dat er onregelmatigheden zijn gepleegd dan moet er een parlementaire onderzoekscommissie worden opgericht”. Met wat er nu al bekend is aan “onregelmatigheden”, zeg maar corruptie, zou iedere sjoemelende kruidenier al in de cel zitten. Alleen gaat het hier niet om een kleine middenstander, maar om een zootje ongeregeld dat meent boven de wet te staan en miljarden belastinggeld aan het verkwanselen is. Remember de Brusselse “entrepreneur”, worstenfabrikant en premier Paul Vanden Boeynants (CVP) als “voorloper” van dit soort praktijken van de vrije markt en het wilde kapitalisme ,waar de brutaalste meent te heersen.

wapper.jpg

Schadevergoeding van € 400 miljoen.

Enkele feiten uit dit misdaad dossier. Vooreerst concurrentie vervalsing. “Noriant” was de “winnaar” van een openbare aanbesteding die er geen was en andere kandidaten voor schut zette. De Antwerpse bouwmeester Borret oreerde bij de voorstelling van het ontwerp van “Noriant”: “De brug is een groot gebaar dat imponeert”. Antwerps gouverneur Camille Paulus liet de verzamelde prominenten weten: “Ik vind het een prachtig project waarmee we Antwerpen beroemd kunnen maken. Het is iets waar men van heinde en verre naar zal willen komen kijken”. Wat zeker is, is dat de andere firma’s die projecten indienden die uiteindelijk slechts voor de schone schijn moesten dienen, enorme schadeclaims indienden. Met de nog te voeren processen zal Antwerpen beslist “beroemd” worden en “imponeren”. “Humo” (12.06.07): “Twee aannemersgroepen (eigenlijk drie van de vier. KC) werden om onbegrijpelijke redenen uit de procedure geweerd, de lucky winner blijkt buitengewoon goede contacten te hebben met de jury”. De werkzaamheden hadden al vijf maanden moeten bezig zijn, maar er is nog geen kluit aarde verplaatst.”Humo”:”Er lopen vier rechtszaken tegen BAM en in één ervan wordt ernstig rekening gehouden met een schadevergoeding van € 400 miljoen…”.

In het “Exclusief” artikel Van Douglas De Coninck verricht hij prima onthullende journalistiek. Wat blijkt?  Na de uiterst betwiste toewijzing van het project aan “Noriant”, wordt er à la tête de client ( is de aannemer) gezocht naar 350 miljoen euro aan besparingen. “Noriant” heeft gelogen door te beweren dat hun project “slechts” het ingediende bedrag zou kosten. Ze komen er niet uit en BAM is zo gul om besparingen toe te staan. Wat opnieuw de andere kandidaat bouwers voor schut zet, die wél realistische cijfers noemden.

wapper3.jpg

Besparen op veiligheid burger.

Waarop wil men besparen? Op de veiligheid! En nog geen klein beetje. We citeren:

1.        De tunnel wordt een halve meter minder hoog.

2.        De tunnel mag anderhalf uur sneller in brand vliegen door te bezuinigen op brandvrije poorten.

3.        Het gebruikte beton mag van een mindere kwaliteit zijn.

4.        ”Noriant” moet niet instaan voor een tijdelijke stelplaats voor de Lijn (winst voor “Noriant”, ongeveer 5 miljoen euro).

5.        De aanloopstrook naar de tolhuisjes (want de brug wordt betalend) kan van 100 naar 40 m.

6.        Om te beletten dat tijdens de werken de brug zou instorten, moest volgens contract dure meetapparatuur geplaatst worden. Deze worden vervangen door goedkope “steekproeven”.

7.        De werken mogen veel langer duren dan voorzien…

8.        De brug zal slechts twee rijstroken hebben in plaats van drie. Een bom geld minder te investeren dat in de zakken van “Noriant” mag verdwijnen.

9.        Er wordt – na de aanbesteding! – een “finale contractbespreking” voorzien. Zeg maar à la tête du client, “Noriant”.

10.    Veilige betonnen vangrails worden vervangen door onveilige stalen rails. Dit alles dus na de ondertekening van het contract en de triomfantelijke voorstelling van het project eind op 22.12.2006.

Zuivere concurrentie vervalsing ten koste van de andere weggezuiverde firma’s én van de veiligheid van de burgers.

wapper4.jpg

Groen versus beton.

Dank zij het onthullend artikel in “De Morgen” begint het in de Vlaamse regering te dagen. Dit hele duistere project wordt omsingeld door politici van uiteenlopende partijen, waarbij VLD Open opvalt en belangenvermenging schering en inslag is. Wanneer de bevoegde ministers en de Vlaamse regering hier niet snel krachtdadig toeslaan zal de boel in hun gezicht ontploffen. En zal de Antwerpse kwelgeest Lange Wapper in één van zijn beruchte “diabolische lachbuien” uitbarsten. Een lach die heel Vlaanderen zal doen beven en betalen. Want het gaat om een Vlaams miljarden project, het grootste en duurste ooit.

Lange Wapper zwerft liefst tussen het riet aan mistige waterplassen. Het zal zoeken zijn naar zo’n natuurgebied als de brug er komt. Op de linker oever wordt een natuurgebied verwoest.  Ook op de linker oever zullen in het nog landelijke Zwijndrecht ( 35.000 inwoners) van burgemeester Minnebo (Groen!) op- en afritten komen die de gemeente kapot zullen maken. Verkeersstudies tonen aan dat door het “sluiten” van de Ring, waar van de Oosterweel verbinding het belangrijkste onderdeel is, eventjes 4000 vrachtwagens extra worden aangezogen. En dat terwijl alternatieven voor vrachtverkeer op de weg gepromoot worden. De brug zal een fabriek van fijne stofdeeltjes zijn, die over de omgeving neerdalen. De stedelijke wijk het Eilandje, met dure nieuwbouw, zal een stinkende autostrade ter hoogte van de daken moeten dulden. De groene oase “Het Noordkasteel” gaat er aan. Weinige zijn tegen “de vooruitgang”. Deze brug is echter geen vooruitgang. Er werden veel goedkopere en milieuvriendelijke voorstellen gedaan. Zoals een extra tunnel.

Er valt hier zeer veel uit te leggen, te verantwoorden. Daar blijft BAM ver vandaan. Zelfs aan het Vlaams Parlement werden antwoorden geweigerd. Net als onze Lange Wapper houdt BAM van mist en zal ze die gretig zelf spuien. Daar heb je een grote en dure communicatie goeroe voor nodig. Wie dacht je ?

Ook hier heeft onze kandidaat professioneel zijn grijphanden in de geldbuidel gewurmd. Het is Noël, Noël Slangen ! Hij heeft alvast drie miljoen euro uitgegeven aan “communicatie”. Hij zit aan de mistige bron. Op het programma: Lange Wapper versus Noêl Slangen ! Komt dat zien !

Advertenties


No Responses Yet to “Een brug te ver …”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: